Произвољност у схватању Светог Писма

Чули смо о томе како је Господ рекао апостолима: „Чувајте се квасца фарисејског и квасца Иродовог“ (Мк. 8,15), а апостоли су покушали да самостално протумаче значење речи Господњих, али су их погрешно протумачили. Мислили су да им је то рекао јер нису понели хлебове са собом. Христос је разоткрио њихово неразумевање, након чега су разумели да се говори о учењу фарисеја, и, наравно, о лукавству с којим су ови приступили Господу. У овом јеванђељском одељку видимо назнаку да није свеједно како разумети речи Господње, како разумети Свето писмо, да га је могуће погрешно разумети, па стога не може свако да тумачи Писмо. О томе су касније говорили и сами апостоли. Апостол Петар је посебно написао да постоје неуки људи који изврћу Свето писмо „на своју пропаст“ (2. Петр. 3:16). То јест, погрешно разумевање Светог писма може довести до духовне смрти. Апостол Петар је такође истакао да се ни једно пророчанство не може разумети само по себи, јер су га „свети Божији људи говорили, подстакнути Духом Светим“ (2. Петр. 1,20-21). Свети Игњатије (Брјанчанинов) каже да, дакле, као што су Свето писмо записали светитељи, тако га светитељи могу објаснити. Стога 19. канон Шестог васељенског сабора упућује православне хришћане да Свето писмо схватају само онако како су га Свети Оци објаснили. То нас спасава од несрећне судбине протестаната, који кажу: не треба нам Предање, довољна нам је само Библија, у њој је све јасно. Истовремено су се поделили на десетине хиљада праваца и настављају да се деле, јер је ово „све јасно“ – сваком своје, и немају ауторитет како да утврде које је схватање Писма исправно, а које нетачно. Има, наравно, међу православнима оних који више воле да тумаче Свето Писмо по сопственом схватању, па чак и презиру правила о потреби да се следе објашњења Светих Отаца. Чини им се да и сами све исправно разумеју, а то показује велики понос. Ако су и апостоли који су били поред Христа, много година ходили са Њим и учили директно од Њега, могли погрешно да схвате Његове речи, тако да је Господ морао да интервенише и исправи их, онда шта је са вама, живећи две хиљаде година касније, у сасвим другачијим околностима, и без директног Христовог учитељства, и можете ли бити сигурни да све правилно разумете? Нека ова горда мисао побегне од нас! Покушајмо да проучавамо Свето Писмо баш онако како су га Свети Оци објаснили. Штавише, у наше време је то лакше учинити него у било које време раније. Раније је требало тражити књиге, а биле су и скупе. Сада је све бесплатно на интернету. Можете чак и инсталирати посебну апликацију на свој паметни телефон - на пример, Оптина Пустиња је издала апликацију са патристичким тумачењима Светог писма. Кликните неколико пута и имаћете приступ патристичком објашњењу овог или оног стиха у сваком тренутку. Дакле, нећемо имати изговора ако занемаримо патристичка тумачења. Да, и ми сами себе пљачкамо на овај начин. Колико пута сам се уверио, окрећући се тумачењима Светих Отаца, да су они толико дубоко разумели Писмо да ни сам никада не бих погодио да разумем овај стих, чак и да сам целог живота седео и само о њему размишљао. Јер им је то открио Дух Свети. А ми као хришћани растемо у познавању Светог Писма када више верујемо светима него себи. Па читајмо Свето Писмо уз тумачења Светих Отаца! Аутор: јереј Георгиј Максимов За Фондацију Пријатељ Божији са руског: Иван Попов Извор: dzen.ru

Новембар 26, 2024 - 21:49
 0  4
Произвољност у схватању Светог Писма
Чули смо о томе како је Господ рекао апостолима: „Чувајте се квасца фарисејског и квасца Иродовог“ (Мк. 8,15), а апостоли су покушали да самостално протумаче значење речи Господњих, али су их погрешно протумачили. Мислили су да им је то рекао јер нису понели хлебове са собом. Христос је разоткрио њихово неразумевање, након чега су разумели да се говори о учењу фарисеја, и, наравно, о лукавству с којим су ови приступили Господу. У овом јеванђељском одељку видимо назнаку да није свеједно како разумети речи Господње, како разумети Свето писмо, да га је могуће погрешно разумети, па стога не може свако да тумачи Писмо. О томе су касније говорили и сами апостоли. Апостол Петар је посебно написао да постоје неуки људи који изврћу Свето писмо „на своју пропаст“ (2. Петр. 3:16). То јест, погрешно разумевање Светог писма може довести до духовне смрти. Апостол Петар је такође истакао да се ни једно пророчанство не може разумети само по себи, јер су га „свети Божији људи говорили, подстакнути Духом Светим“ (2. Петр. 1,20-21). Свети Игњатије (Брјанчанинов) каже да, дакле, као што су Свето писмо записали светитељи, тако га светитељи могу објаснити. Стога 19. канон Шестог васељенског сабора упућује православне хришћане да Свето писмо схватају само онако како су га Свети Оци објаснили. То нас спасава од несрећне судбине протестаната, који кажу: не треба нам Предање, довољна нам је само Библија, у њој је све јасно. Истовремено су се поделили на десетине хиљада праваца и настављају да се деле, јер је ово „све јасно“ – сваком своје, и немају ауторитет како да утврде које је схватање Писма исправно, а које нетачно. Има, наравно, међу православнима оних који више воле да тумаче Свето Писмо по сопственом схватању, па чак и презиру правила о потреби да се следе објашњења Светих Отаца. Чини им се да и сами све исправно разумеју, а то показује велики понос. Ако су и апостоли који су били поред Христа, много година ходили са Њим и учили директно од Њега, могли погрешно да схвате Његове речи, тако да је Господ морао да интервенише и исправи их, онда шта је са вама, живећи две хиљаде година касније, у сасвим другачијим околностима, и без директног Христовог учитељства, и можете ли бити сигурни да све правилно разумете? Нека ова горда мисао побегне од нас! Покушајмо да проучавамо Свето Писмо баш онако како су га Свети Оци објаснили. Штавише, у наше време је то лакше учинити него у било које време раније. Раније је требало тражити књиге, а биле су и скупе. Сада је све бесплатно на интернету. Можете чак и инсталирати посебну апликацију на свој паметни телефон - на пример, Оптина Пустиња је издала апликацију са патристичким тумачењима Светог писма. Кликните неколико пута и имаћете приступ патристичком објашњењу овог или оног стиха у сваком тренутку. Дакле, нећемо имати изговора ако занемаримо патристичка тумачења. Да, и ми сами себе пљачкамо на овај начин. Колико пута сам се уверио, окрећући се тумачењима Светих Отаца, да су они толико дубоко разумели Писмо да ни сам никада не бих погодио да разумем овај стих, чак и да сам целог живота седео и само о њему размишљао. Јер им је то открио Дух Свети. А ми као хришћани растемо у познавању Светог Писма када више верујемо светима него себи. Па читајмо Свето Писмо уз тумачења Светих Отаца! Аутор: јереј Георгиј Максимов За Фондацију Пријатељ Божији са руског: Иван Попов Извор: dzen.ru

Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!

Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!