Најважније искуство
Свако мора да схвати: оно што тражимо у Цркви и оно што oна може да нам пружи јесу лични односи са Христом. Веома је важно знати да смо, улазећи у Цркву, призвани да успоставимо односе не са учењем Цркве, већ са конкретном Личношћу. Да бисмо имали личне односе са Исусом Христом, живом Личношћу, Која постоји и са Којом човек може и треба да има односе љубави. Треба заволети ту Личност. То је веома важно. У прошлости, у нашој црквеној средини су постојали проблеми. Прошли смо кроз неколико криза: богословску, духовну и пастирску, а природна последица свега тога био је одлазак људи из Цркве. Под утицајем Запада, трудили смо се да утврдимо Цркву на лажном темељу, на лажним стварима, био то разум, наука, философија или друштвена делатност. Покушавали смо да докажемо да Бог постоји помоћу рационалних аргумената, да је Јеванђеље најбоље учење на свету, јер говори о љубави, правди, једнакости, итд. Наравно, оно и говори о свему томе. Међутим, човек може да пита: “Зар је Христос дошао да би нам рекао да треба да будемо праведни, социјално активни, слободни и демократски људи?” “Па, добро”, рећи ће он, “све то постоји у Јеванђељу. Али, зашто треба да радимо оно што не можемо да разумемо? Зашто се молити, на пример? Зашто ићи на службе, постити, посећивати храмове? Зашто нас каде, зашто причешћују све једном кашичицом, из једне Чаше?” Све то људски разум не може да прихвати као нешто што се подразумева. Људи који су постављали таква питања били су у праву јер се оно што су сазнавали у Цркви заснивало само на разуму. И данас слушамо како неки говоре да је Христос био учитељ, демократа, револуционар... ишта све није био! Оно што је човеку блиско, то и приписује Христу - свако оно што воли! Наравно, свему томе су се научили у Цркви, у недељним школама, које пропагирају искључиво социјалне и моралне основе живота. Нпр. децу су учили да постоје морална и неморална дела, да треба чинити добро итд, али све се то, као и многошта друго, предаје као идеје, које немају везе са Христовом Личношћу. Испоставило се (старији памте то) да су се деца, напунивши 16 година, удаљавала од Цркве. Сва деца у узрасту од 12 година долазила су у храм, давали су им иконицу, некакву конфету - тада није било базена и сличног где би могли да проведу време. То је била ретка могућност да се деца занимају нечим ван школе. Затим су деца одрасла, и у старијим разредима су сви отпали. Зашто? Зато што су дошли у узраст полног сазревања и сусрели се са изазовима, искушењима, другачијим искуством, насупрот кога су идеје, предаване у недељној школи, биле немоћне. Те идеје нису могле никако да опстану. Отпадање деце од Цркве, без изузетка, била је свеопшта појава. Предузимали су се неки покушаји да се томе одупре, али ипак су сви храмови били празни. И, без обзира на године формирања недељних школа, дечијих кампова и слично, дошло се до тога да у цркви није било људи, није било свештеника, јер људи, посебно млади, нису имали везе са Црквом. Цркву су представљали, са једне стране, као идеологију, а са друге, као земаљску установу. Црквена јерархија је имала световни карактер, бавећи се више социјалним него духовним питањима. За обичне људе, све се свело на просту обредност: крштења, венчања, сахране. Данас, млади човек не тражи логичке доказе, већ живо искуство. Да ли постоји такво искуство у Цркви? Ако постоји, онда човек, живећи њиме, зна како да живи са Богом. Доказ је да млади људи врло радо учествују у Тајнама, навикавају се да се исповедају, често се причешћују, моле се, иду на службе, поштују иконе, светиње, читају Житија Светих и светоотачка дела. Све се то врши на све лепши и правилнији начин. Они су нашли оношто су тражили. Веома је утицало на мене када сам видео - и сада видим - да млади људи, нашавши се ван храма, узимају светоотачке књиге, читају их и разумеју. У исто време, срце ми се кида када видим “религиозне” људе, који читају књиге Светих отаца и ништа не разумеју. Када почињу да говоре оно што су читали код Отаца, хватам се за главу. Нема веће злоупотребе Речи Божије од тога. Доказ томе је трагедија тих година, која се одразила у свим сферама црквеног живота. Опстаће само оно што исходи од истинског живота Цркве, Њеног искуства. Само искуство може да постане чврсти темељ. Ништа друго. Наша епоха је то доказала. Како? Када видимо људе који се предају световном животу и “не схватају ни речи”, а затим се одједном, дотакавши се Цркве, потпуно мењају. А, имали су такав начин мишљења и дела да се чинило да су далеко од доласка у Цркву. Видео сам бесконачно мноштво таквих обраћења, како на Кипру, тако и на Светој гори. И, питаш се: како је човек, који је раније имао такав начин мишљења и живота, успео тако да се измени - сада чита, моли се, подвизава се, пости, осећа се пријатно? Предивно је што Православна црква пружа младом човеку то осећање. Говорим о уравнотеженим, не о искомплексираним људима који се боје других. Ето, празнујемо Пренос моштију Светог великомученика Георгија. То значи да су отворили његов гроб, узели мошти и поставили и
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!