Не побеђују моћни, већ неприметни

“У овом суморном свету, сопствену сенку има чак и сјај сваке врлине. И, пошто смо увек склони да видимо најгоре, управо те сенке прво видимо, а понекад само њих и видимо. Нашем грешном погледу изгледа да кроткима недостаје снага и борбеност; они које привлачи молитва изгледају нам досадни и себични; великодушни и некористољубиви изгледају непрактични и екстравагантни, контеплативни (мисаони) нам изгледају лењи. Способност да се види мрачна страна свега - чак и онога што је добро - није баш доказ да тама заиста постоји тамо где замишљамо да јесте: то је пре јасни доказ таме у нама самима, грешности коју сви делимо” – наводи свештеник Александар Јељчанинов је, у својим дневничким и другим записима, обједињеним у сјајној књизи ''Дневник руског свештеника''. Тако, некад бива да је муж гневан и груб према својој жени, јер је доживљава као слабу и глупу, у случају да је она мирне, трпељиве и кротке нарави. И обрнуто, ако је муж кротак, простодушан и добродушан, жена се према њему односи са нетрпељивошћу, па чак и презрењем, сматрајући га неспособним и млаким. Бива и да родитељи, чије је дете такве, мирне, послушне и благе нарави, испољавају према њему незадовољство, контролорски однос и разне врсте притисака, не би ли од њега “направили” снажног, успешног и способног човека, спремног за пословне и друштвене изазове. Такав је став људи према благима и безазленима свуда око нас, па чак и према онима који обављају послушања у цркви. Запитајмо се колико смо пута и сами такве људе гордо (макар и несвесно) доживели као “мање вредне”. Како нам звучи реченица Св. Нектарија Егинског да су послови које друштво сматра најнедостојнијим - највећи у Божијим очима? Како се у овај сујетни свет медијских кампања, политичких трвења, маркетиншких агенција, информационих технологија и менаџерских амбиција уклапа Рођење Христово у скромној пећини и детињство проведено у учењу столарског заната? Да ли за нас истина да су Христови ученици били прости рибари, а не угледне личности, представља само лепу јеванђељску причицу или ипак налазимо у томе смисао и поуку? Шта кажемо данас познаницима када нас питају како нам породица, деца, посао? Зар не износимо одмах друштвено прихватљиве информације о дечијим петицама и бројним ваншколским активностима, о својим или супружниковим пословним успесима, квалитету стана у коме живимо, значајним “пројектима” на којима радимо? Зато ћемо тешко разумети оне благе, простодушне и честите рабе Божије, који живе скромно, увек у свом креативном нереду, који често нису добро организовани, немају дар говорништва, чија је духовна слобода несместива у беживотне оквире друштвених конвенција, а, како народ каже, “знају на чему небо стоји”. Да ли би нас мање радовао такав пријатељ од моћног и утицајног, и да ли се, пред погледом света, стидимо Христа у себи и својим најближима? О. Јељчанинов говори: “Неки људи имају предиван, рајски карактер, са душама као пре грехопада - попут детињих, у својој једноставности, не познајући лаж и злобу. А, то није резултат борбе и напора у њима самима; они су тако рођени. И, за дивно чудо, често се дешава да су ти људи ван Цркве. Они су исувише једноставни, исувише су целовити да би се упуштали у теолошке спекулације, а, такође, исувише скромни и стидљиви да би изражавали своја осећања речима или знацима. У религији, најважнија је љубав према Богу, а они воле Бога јер воле Лепоту, Доброту и Истину - а све су то атрибути Божанства. Колико људи тврди да су верници, а немају тај осећај за Лепоту и Доброту: у њиховим душама је грех и гнев, и потпуно су равнодушни према Истини - њено место је заузело десетак малих истина којих се поносно држе. Али, они други - истинске и једноставне душе које живе у радости чак и на земљи - након смрти сигурно ће ући у Царство Светлости и Радости. Слично их привлачи, и оне се налазе у свом природном елементу када су у друштву светаца - једноставних и благословених душа. Ми, тзв. “верници”, кажемо “Хоћу” (Мт.21,30) и не покренемо се, док они ништа не кажу, већ једноставно испуне Очеву вољу”. Речи су Старца Тадеја: “Синови овога света су мудрији од синова светлости јер у себи имају много лукавства. У овом свету људи стално подваљују један другом. Људи кажу: он се снашао у животу, можда се обогатио; док ови нису тако способни за живот овоземаљски јер немају лукавства у себи. Они су мирни, тихи и верују. Зато анђели најчешће опомињу таквог човека да избегне неку несрећу која му се у непосредној близини и будућности може догодити”. А песник Мирослав Антић написао је: “Не побеђују моћни, већ неприметни...” свештеник Александар Јељчанинов

Август 1, 2024 - 13:32
 0  20
Не побеђују моћни, већ неприметни
“У овом суморном свету, сопствену сенку има чак и сјај сваке врлине. И, пошто смо увек склони да видимо најгоре, управо те сенке прво видимо, а понекад само њих и видимо. Нашем грешном погледу изгледа да кроткима недостаје снага и борбеност; они које привлачи молитва изгледају нам досадни и себични; великодушни и некористољубиви изгледају непрактични и екстравагантни, контеплативни (мисаони) нам изгледају лењи. Способност да се види мрачна страна свега - чак и онога што је добро - није баш доказ да тама заиста постоји тамо где замишљамо да јесте: то је пре јасни доказ таме у нама самима, грешности коју сви делимо” – наводи свештеник Александар Јељчанинов је, у својим дневничким и другим записима, обједињеним у сјајној књизи ''Дневник руског свештеника''. Тако, некад бива да је муж гневан и груб према својој жени, јер је доживљава као слабу и глупу, у случају да је она мирне, трпељиве и кротке нарави. И обрнуто, ако је муж кротак, простодушан и добродушан, жена се према њему односи са нетрпељивошћу, па чак и презрењем, сматрајући га неспособним и млаким. Бива и да родитељи, чије је дете такве, мирне, послушне и благе нарави, испољавају према њему незадовољство, контролорски однос и разне врсте притисака, не би ли од њега “направили” снажног, успешног и способног човека, спремног за пословне и друштвене изазове. Такав је став људи према благима и безазленима свуда око нас, па чак и према онима који обављају послушања у цркви. Запитајмо се колико смо пута и сами такве људе гордо (макар и несвесно) доживели као “мање вредне”. Како нам звучи реченица Св. Нектарија Егинског да су послови које друштво сматра најнедостојнијим - највећи у Божијим очима? Како се у овај сујетни свет медијских кампања, политичких трвења, маркетиншких агенција, информационих технологија и менаџерских амбиција уклапа Рођење Христово у скромној пећини и детињство проведено у учењу столарског заната? Да ли за нас истина да су Христови ученици били прости рибари, а не угледне личности, представља само лепу јеванђељску причицу или ипак налазимо у томе смисао и поуку? Шта кажемо данас познаницима када нас питају како нам породица, деца, посао? Зар не износимо одмах друштвено прихватљиве информације о дечијим петицама и бројним ваншколским активностима, о својим или супружниковим пословним успесима, квалитету стана у коме живимо, значајним “пројектима” на којима радимо? Зато ћемо тешко разумети оне благе, простодушне и честите рабе Божије, који живе скромно, увек у свом креативном нереду, који често нису добро организовани, немају дар говорништва, чија је духовна слобода несместива у беживотне оквире друштвених конвенција, а, како народ каже, “знају на чему небо стоји”. Да ли би нас мање радовао такав пријатељ од моћног и утицајног, и да ли се, пред погледом света, стидимо Христа у себи и својим најближима? О. Јељчанинов говори: “Неки људи имају предиван, рајски карактер, са душама као пре грехопада - попут детињих, у својој једноставности, не познајући лаж и злобу. А, то није резултат борбе и напора у њима самима; они су тако рођени. И, за дивно чудо, често се дешава да су ти људи ван Цркве. Они су исувише једноставни, исувише су целовити да би се упуштали у теолошке спекулације, а, такође, исувише скромни и стидљиви да би изражавали своја осећања речима или знацима. У религији, најважнија је љубав према Богу, а они воле Бога јер воле Лепоту, Доброту и Истину - а све су то атрибути Божанства. Колико људи тврди да су верници, а немају тај осећај за Лепоту и Доброту: у њиховим душама је грех и гнев, и потпуно су равнодушни према Истини - њено место је заузело десетак малих истина којих се поносно држе. Али, они други - истинске и једноставне душе које живе у радости чак и на земљи - након смрти сигурно ће ући у Царство Светлости и Радости. Слично их привлачи, и оне се налазе у свом природном елементу када су у друштву светаца - једноставних и благословених душа. Ми, тзв. “верници”, кажемо “Хоћу” (Мт.21,30) и не покренемо се, док они ништа не кажу, већ једноставно испуне Очеву вољу”. Речи су Старца Тадеја: “Синови овога света су мудрији од синова светлости јер у себи имају много лукавства. У овом свету људи стално подваљују један другом. Људи кажу: он се снашао у животу, можда се обогатио; док ови нису тако способни за живот овоземаљски јер немају лукавства у себи. Они су мирни, тихи и верују. Зато анђели најчешће опомињу таквог човека да избегне неку несрећу која му се у непосредној близини и будућности може догодити”. А песник Мирослав Антић написао је: “Не побеђују моћни, већ неприметни...” свештеник Александар Јељчанинов

Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!

Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!