Кад се „јагањци одвоје“: Да ли ће Христос судити само појединцима или и читавим народима?
Историја човечанства познаје многе који су тврдили да ће се Други Христов долазак догодити у блиској будућности, а неки су чак и именовали тачан датум. Али Други долазак се још није догодио. Када то заиста можемо очекивати? Својим први доласком Христос је остварио пут у Царство Небеско свакоме ко жели да Га следи. Други пут Христос ће доћи на земљу да оконча све зло у свету. Он ће судити свим људима - и појединачно и читавим народима. „А када дође Син Човјечији у слави својој и сви свети анђели са њим, тада ће сјести на пријесто славе своје. И сабраће се пред њим сви народи, и разлучиће их једне од других као пастир што разлучује овце од јаради. И поставиће овце са десне стране себи, а јарад са лијеве.“ (Мт 25:31-33) У исто време цела васељена ће се преобразити: мртви ће васкрснути, а они који су били верни Господу ући ће у живот вечни и благословени. Зашто Господ све ово није учинио одмах када је дошао на земљу? Зашто је била потребна пауза? Како Свето Писмо каже, догађаји последњих времена се одлажу све док у Цркву не уђе пуни број незнабожаца (Рим. 11:25), односно људи одгајаних ван хришћанске вере. Само Бог зна колики је „пун број“, али то су све људи који имају и најмању прилику да га познају и воле. Свет се неће мењати све док наставља да доноси Богу свете из свих народа. Али када сви народи чују Јеванђеље и буду могли да одлуче о Христу на овај или онај начин, тада ће доћи крај света. Како ће изгледати Други долазак? Пре две хиљаде година Христос се појавио на земљи као смеран и кротак човек - у очима људи био је потпуно другачији од Цара неба и свих земаљских царева. Али Његов повратак ће другачије изгледати. Он ће се вратити на земљу у слави као Господ и Судија. Његов Други долазак биће немогуће пропустити: „Јер као што муња сине с неба, и обасја све што је под небом, тако ће бити и Син Човјечији у Дан свој.“ (Лк. 17, 24 ). Свети апостол Јован Богослов овако говори о томе: Ево долази са облацима, и свако око ће Га видети, чак и они који Га прободоше; и плакаће пред Њим све породице земаљске (Откр. 1:7). Штавише, пред Господом ће се појавити не само живи, него и давно упокојени, који ће васкрснути непосредно пре Страшног суда: „И видјех мртве, велике и мале, гдје стоје пред пријестолом, и књиге се отворише, и друга се књига отвори, која је Књига живота; и бише суђени мртви по дјелима својим као што је записано у књигама. И море даде мртве који су у њему, и смрт и пакао дадоше мртваце који бијаху у њима, и бише суђени сваки по дјелима својим. Тада је море дало мртве који су били у њему, а смрт и пакао су дали мртве који су били у њима; и свакоме је суђено по делима својим“ (Откривење 20:12-13). Када ће се десити Други долазак? Овде је одговор исти као и на питање о дану наше телесне смрти. Знамо само једно: да ће једног дана доћи дан краја овога света (као и наших живота). Али не знамо када. Имамо само неколико индиректних знакова који указују на њен приступ. Последњи народи који су желели да се крсте ући ће у Цркву; Апостол Павле је претпостављао да би међу њима могли бити Јевреји: отврдњавање се дешавало у Израиљу делимично, све док није ушао пуни број незнабожаца; и тако ће сав Израиљ бити спасен (Рим. 11:25-26). После овога ће почети хлађење вере у целом свету: Када дође Син Човечији, хоће ли наћи веру на земљи? (Лука 18:8); и на крају ће људи изгубити и последње остатке љубави једни према другима: због пораста безакоња охладнеће љубав многих (Мт. 24,12). Даље очување таквог света, очигледно, више неће имати смисла. Иако су први хришћани, који су живели у I и II веку, очекивали да се Господ врати на земљу врло брзо, још за њиховог живота, многе Његове параболе, метафорички осликавајући наступање Царства Небеског (о квасцу, о горушици семе, о жетви која полако сазрева) указују на то да ће бити значајно време између Првог и Другог доласка. У историји Цркве више пута су се јављала очекивања о тренутном смаку света - најчешће као последица одређених природних или друштвених катастрофа - али нису била оправдана. Господ је упозорио да Његов Други долазак неће наступити на врхунцу општег напетог ишчекивања, већ, напротив, у атмосфери неке поспаности и духовне опуштености: А кад женик успори, сви задремаше и заспаше (Мт. 25:5). Али Сам Христос је рекао: „Овај нараштај неће проћи док се све ово не збуде. Небо и земља ће проћи, али ријечи моје неће проћи.“ (Мт. 24:34-35). Како разумети ове речи? Могу се разумети на различите начине. Свети Оци, чија су тумачења за хришћане најмеродавнија, верују, по правилу, да Господ под „овом генерацијом“ не подразумева генерацију људи која је тада живела, већ једноставно Његове следбенике. А наш свети ава Јустин (Поповић), скренуо је пажњу на то да је Господ говорио истовремено о два догађаја - разарању Јерусалима од Римљана (које се догодило 70. године, заиста за живота многих од апостола) и о крају људске историје. Говорио је и о једном и о другом, мислећи да ће уништење Јерусалима у многим аспектима бити слика краја света. Дакле, реч „род” је овде употре
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!