Зашто су потребни свештеници?
Као пастир Бога Живога, свештеник врши невидљиво тајанствено спасење пастве. Свети Апостол Павле јереје још назива и синови светлости, јер су светлост свету, просвећени Христовим јеванђелским учењем. Примили су дар Светог Духа и свет на старање. Христа којег на свом рукоположењу добију, за Њега на Страшном Суду одговарају. Познато је да свештеник служи Литургију, исповеда, произноси проповед. У чему је свештени смисао сваког од тих служења? Свештеник - посредник између Бога и људи Свештеници су људи који су изабрани ради служења Евхаристије и пастирства, бриге и духовног утврђивања верујућих. Господ је прво изабрао дванаесторицу апостола а после још седамдесет давши им власт да отпуштају грехове и врше најважнија свештенодејства (која су почела да се зову Свете Тајне). Свештеник у Светим Тајнама делује не својом силом него благодаћу Духа Светога, коју је Господ после свога Васкрсења (Јн. 20, 22-23) даровао апостолима, а коју су они предали епископима а епископи свештеницима у Светој Тајни рукоположења (од грчке речи хеиротониа-хиротонија). Сам принцип устројства новозаветне Цркве је јерархијски: као што је Христос глава Цркве, тако је и свештеник глава хришћанске општине. Свештеник за паству јесте образ Христа. Христос је Пастир и Он је заповедио апостолу Петру: „паси овце Моје“ (Јн. 21,17). Напасати овце значи продужавати Христово дело на земљи и приводити људе ка спасењу. Православна Црква учи да изван Цркве нема спасења а до спасења је могуће доћи, волећи и испуњавајући заповести Божије и учествујући у Светим Тајнама Цркве у којима присуствује Сам Господ, пружајући Своју помоћ. А помоћник и посредник Божији у свим Светим Тајнама Цркве по заповести Божијој јесте свештеник. И стога је његово служење свето. Свештеник символ Христа Најважнија Тајна Цркве јесте Евхаристија. Свештеник који врши Евхаристију, символизује Христа. Стога се без свештеника не може служити Литургија. Протојереј Сергије Праводољубов, настојатељ храма Живоначалне Тројице у Тројицком-Голнишћеву (Москва), магистар богословља појашњава: „Стојећи пред престолом, свештеник понавља речи Самог Господа на Тајној Вечери: „Примите једите, ово је Тело Моје..“ А у молитви на Херувимској песми он произноси овакве речи: „ Ти си Онај који Приноси и коме се Приноси и Онај који прима ову жртву и Онај кога деле свим верујућим, Христе Боже наш...“. Свештеник својим рукама врши свештенодејство, понављајући све оно што је вршио сам Христос. И он не понавља те радње и не обнавља т.ј, не „подражава“, него сликовито говорећи „пробада време“ и потпуно необјашњиво за уобичајену слику временско просторних веза, његове делатности се подударају са радњама Самог Господа и његове речи са речима Господњим! Стога се Литургија и назива Божанствена. Она је једанпут одслужена у у времену и простору на Сионској горњици (соби, просторији - прим.прев.) од стране Господа али је ван времена и простора у пребивајућој Божанственој Вечности. У томе је парадокс учења о Свештенству и Евхаристији. На томе истрајавају православни богослови и тако верује Црква. Свештеника никако мирјанин не може заменити не само „због свога људског незнања“ како је написано у древним словенским књигама, па макар мирјанин био и академик, јер му нико није дао власт да врши то што се не сме додирнути не добивши дар благодати Духа Светога кроз рукоположење које потиче од самих апостола и апостолских мужева“. У неким савременим протестантским правцима избачена је црквена јерархија и епископат, односно нема свештенства као Свете Тајне. Опет, о првим протестантима сведочи сама Библија. Протојереј Сергије Праводољубов говори: „Постоји у историји људи изразито искуство протеста и непревазиђене жеље свеопштег свештенства на челу са Корејем, Датаном и Авироном, који су устали против Мојсија и Арона и који су изјавили да „сав овај народ, сви су свети, и међу њима је Господ; зашто се ви подижете над збором Господњим “ (Бројеви. 16, 1-4). Мојсије се није препирао са њима него је суд оставио Богу. Завршило се тако што се земља отворила и прогутала све „реформаторе“ са светим сасудама и тамјаном који им се димио у рукама“. Православна Црква посебно значење придаје свештеничком чину. О високом достојанству свештенства писао је преподобни Силуан Светогорски: „Свештеници у себи носе толико велику благодат, да ако би људи могли видети славу те благодати читав би се свет њој задивио, али ју је Господ сакрио, да се Његови служитељи не би погордили већ се у смирењу спасавали... Велико је лице јереј, служитељ пред Престолом Божијим. Ко њега увреди, тај вређа Духа Светога који живи у њему..“ Свештеник сведок у Светој Тајни исповести Без свештеника је немогућа Света Тајна исповести. Свештеник је од Бога дарован правом да у име Божије даје праштање грехова. Господ Исус Христос је рекао апостолима: „Што свежете на земљи биће свезано на небу и што разрешите на земљи, биће разрешено на небу“ (Мт. 18,18). Та власт „везати и разрешити“ је прешла, како верује Црква, од апостола на њихове наследнике – епископе и свештенике
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!