Правити неког лудим
Када су људи телесно здрави, они имају поверења да ће њихово тело добро функционисати. Исто тако, када су ментално здрави, имају поверења у своје менталне процесе као што су опажање, памћење, расуђивање и закључивање. Ово поверење у добро функционисање менталних процеса је важно да се буде самопоуздан и да се мисли својом главом.
Када људи почну да сумњају у неки од својих менталних процеса, тада губе ментално самопоуздање и улазе у једно бесконачно самопреиспитивање: Да ли ја ово заиста видим или ми се причињава? Да ли се то заиста десило или сам сањао?, и слично. Због тога су сметени, деконцентрисани и збуњени. Њихов целокупни систем доживљавања себе, других и света њима самима постаје нестабилан и упитан.
Ментално самопоуздање
Када изгубе ментално самопоуздање, тада теже да своје доживљавање стварности упоређују с туђим доживљавањем, и ако постоји разлика у доживљавању, склони су да као тачна и истинита прихвате туђа виђења и ставове. У таквом стању постају несамостални, па тако и погодни да буду жртва некога ко је доминантан и жели да их искористи.
Описани процес је супротан процесу код почетне деменције где је оштећено присећање недавних догађаја, тако да старије особе заборављају да су преместиле неки предмет у свом стану. Уместо да посумњају у своју способност меморисања, оне задржавају ментално самопоуздање и почињу да оптужују друге да им померају предмете по кући. Некада су толико сигурне да је неко дошао у стан када је био празан и да је померио неки предмет, да зову полицију.
Када једна особа (или група) жели да друга особа (или група) прихвати њену дефиницију истине и стварности, и да јој се подреди, она може користити стратегију „прављења лудим” или залуђивања. Ова стратегија је заправо психолошка манипулација којом се друга особа прво наводи да посумња у своје менталне способности, а тиме и у ментално здравље, а затим да прихвати дефиницију истине и стварности коју јој намеће прва особа. У питању је остварење позиције моћи кроз „испирање мозга” друге особе, да би се у тако „испран мозак” усадиле нове „истине” и нова уверења.
Залуђивање се може појавити у разним односима, њега могу чинити „харизматичне” вође разних секти, политички диктатори, колеге на послу, родитељи деци, али је најбоље проучено у партнерским односима. У овим односима се појављују две улоге: психичког злостављача и његове жртве. Злостављач је доминантна особа оптерећена потребом да увек буде у праву, да буде моћна, да контролише, тражи апсолутну покорност. Често су то особе које имају психопатске или нарцисоидне црте личности.
Сам процес залуђивања се одвија неприметно и дуготрајно. Злостављач обрађује жртву по принципу „кувања жабе”, што значи да су његове поруке и поступци суптилни и минимални, праћени контрадикторним порукама, увек представљени као „добронамерни” или су изречени у „шали” коју жртва није добро схватила.
Жртве залуђивања
Особа која жртву прави лудом напада на њена чула и способност сећања: да нешто није добро видела, да нешто није чула, да оно што је видела није добро протумачила, да се нешто никада није догодило, да се догодило оно што се није догодило и слично. Злостављач агресивно намеће своје тумачење догађаја, а ако се жртва с њима не слаже, он то неслагање узима као доказ да с њом нешто није у реду. Он жртву често етикетира као „смотану”, „збуњену”, „луду”, „неразумну” „глупу”, „психијатријски случај” и слично.
Да би злостављач успео у својој намери, он се труди да жртву изолује од утицаја других, њој блиских људи: њене породице, пријатеља, колега с посла. То ради тако што смањује или забрањује контакте с тим људима или их дефинише као завидне, злонамерне, непријатељски настројене, то јест као људе којима се не може веровати. С друге стране, он другима прича како је особа емотивно нестабилна, луда, суицидна и слично.
Чим почну да сумњају у своје менталне способности, одрасли људи би требало да помисле да су жртве залуђивања. Деца су у посебној ситуацији. За њихов правилан развој је важно да верују себи и да мисле својом главом. Штетно је обезвређивати њихову способност мишљења етикетама као што су „глупане”, „тупане”, итд. Када их други етикетирају као „хистеричне”, „депресивне”, „луде”, „аутистичне” итд., они их заправо залуђују и негирају њихово право на ментално здравље.
politika.rs
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!