,,Освануло је пролеће поста,
И цветови покајања почињу да се отварају "
Посни Триод
...
Морамо имати на уму да време Великог поста, ма како то парадоксално изгледало, није време потиштености, него време радости. Истина је да нас пост води ка покајању и жалости због грехова које смо починили, али овај покајнички бол је, да употребимо изражајну фразу св. Јована Лествичника, „радостотворна жалост“.Триод намерно помиње и сузе и радост у једној истој реченици:
Подари ми сузе које падају као киша небеска, Христе, док се подвизавам у овом радосном дану поста.
Значајно је да су теме радости и светлости веома честе у текстовима посвећеним првом дану Великог поста:
Радосно ступимо у почетак поста,
Нека наша лица не буду тужна,
Радосно започнимо свесвето време уздржања
И заблистајмо светлим сјајем светих заповети.
Речено је да пролазни живот није ништа друго до један дан
А за оне који се с љубављу труде постоји четрдесет дана поста
И с радошћу га се придржавајмо.
Требало би да приметимо да време Великог поста не пада у зимском периоду, када је земља залеђена и мртва, него у пролеће, када се све враћа у живот. На пример, енглеска реч за пост, „lent“, првобитно је означавала пролеће и у једном тексту од темељног значаја Триод исто тако означава Велики пост као „пролеће“:
Освануло је пролеће поста,
И цветови покајања почињу да се отварају,
О, браћо, очистимо се од сваке нечистоте
И запевајмо Дародавцу Светла
Слава Теби, једини Човекољупче!
Пост, дакле, не значи зиму, него пролеће – не таму, него светлост, не смрт, него обновљену животну силу.
facebook.com/serafim.petkovic