Последња Спаситељева заповест
Ова заповест је једна од најмање испуњених у Православној Цркви. Још је Свети Николај Јапански писао: „Идите, научите све народе – као да тога нема у Јеванђељу. Иако то сви слушају и знају напамет. И ми немамо инострану мисију! У Кини, Индији, Кореји, свуда су мора и океани незнабоштва, све лежи у мраку и сени смртној, а ми шта? Ми смо попут пса на лежаљци! Не могу се дотаћи Православља „оно је свето“! Па зашто га не јављате свету?“ (Дневник, запис од 12 јуна 1986. године). И заиста, ако говоримо о спољашњој, истинској мисији чак и са уцрквењеним човеком, он ће, заставши, неизоставно одговорити да је наравно, проповедати Реч Божију сваком Папуанцу и Кинезу – дело које није лоше. Али ето, треба у почетку да све „своје“ обратимо Христу, а потом ћемо већ мислити и о „туђима“. Нажалост, они који говоре тако, не схватају или не желе да схвате две ствари. Прво, то значи да се ми свесно одричемо да испунимо заповест Господа нашега Исуса Христа о проповеди СВИМ народима. Слушајући Спаситељеву заповест ми мислимо не како да је испунимо, већ како да остваримо наше одсуство жеље да је испунимо. Са свим последицама по духовни живот које одатле проистичу. Ко што је познато, пут под називом „урадићу сутра“ води на пут по називом „никада“. Говорећи да ћемо се проповедањем другим народима бавити само када обратимо све Русе, самим тим ми говоримо да се њоме никада нећемо бавити – јер је потпуно јасно да, колико год ми сјајно проповедали „својима“ они никада неће сви одреда постати Православни, јер у већини случајева разлог њиховог неверја није недостатак сведочења о Вери или неопходних православних примера, већ свестан избор. Управо так је и у време Апостола ситуација била у јеврејском народу. Да су Апостоли решили тада „прво да обрате своје, а затим да већ иду туђима“, остали народу, укључујући и наш, руски, гинули би у незнабоштву. Друго, унутрашња мисија никада неће бити успешна без спољашње. Сваки „наш“ неверник коме почну да проповедају Православље, може са пуним правом рећи: „Ви мене призивате да живим по заповестима Христовим? А зашто их сами не испуњујете? Христос говори „проповедајте Јеванђеље свој твари“, а ви не проповедате“. Наравно, тако може рећи само један од сто, али осталих деведесет девет, иако то не могу да изразе речима, осетиће то на исто на духовном нивоу. Јер, кога могу да обрате Богу они, који сами свесно не желе да испуне Његове заповести? И напротив, ако почнемо да проповедамо неправославним народима, како онима, који живе у Русији, тако и онима, који живе ван ње, постаће успешнија и унутрашња мисија. И подвижничко служење мисионара, и подвизи Вере међу новообраћеним припадницима других народа запалиће огањ благочестиве ревности међу многим „номиналним православцима“. Тако да ће активна проповед Руске Православне Цркве међу другим народима донети не штету, већ велику корист за ширење Вере у руском народу. Овде треба поменути и такав „аргумент“ да, тобож ми имамо толико унутрашњих проблема, да нам није до мисије, већ када се проблеми реше, тада ћемо и поразмислити… У стварности овде је испреплетан разлог са последицом. Наш проблем је последица тога што ми не живимо по заповестима Христовим, од којих је једна – „Идите, научите све народе, крстећи их у Име Оца и Сина и Светог Духа“. Једини пут за савладавање проблема – да почнемо да живимо по заповестима, па и по тој међу осталима. На крају са темом очувања Спаситељевих заповести повезано је још једно важно питање, које се непосредно дотиче удела наше земаљске отаџбине и нашег народа. Много векова Православна Црква се није занимала мисијом, ако не узмемо у обзир поједине напоре Руске Цркве. За већину Помесних Цркава олакшавајућа околност био је турски јарам, који је веома отежавало живот православних хришћана. Међутим у 19 веку Грчка, Бугарска, Румунија, Србија и Црна Гора добиле су слободу, али, авај, ти православни народи уопште нису журили да поделе Православље са онима који не знају за њега. Због тога Православље је још само пре сто година било ограничено појасом компактног становништва традиционално православних народа. У свему осталом свету о Православној вери уопште нису знали ништа. То се односило и на најобразованије људе Западне Европе, да не говоримо већ о становницима Азије, Африке, Јужне Америке и Аустралије. И у 20 веку су се за чланове апсолутно свих Помесних Цркава створили такви услови, да су и невољно морали да напусте своја места и да се настане по свим оним земљама где нису желели да иду добровољно. У Русији је то била револуција, грађански рат и велики отаџбински рат, у Србији, Бугарској и Румунији – долазак комунизма, у Грчкој – грађански рат и економски проблеми, за Антиохијску и јерусалимску патријаршију – појачани притисак од стране иноверног окружења. На тај начин, протекли 20 век постао је век најширег распрострањивања Православља по планети. Православне дијаспоре појавиле су се на свим континентима и у огромној већини земаља. И свуда, где су се појављивале, ницали су православни храмови, а у њима свештеници и епис
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!