Архиепископ Никифор Теотокос: Христос је дародавац истинског мира
Где су страсти, одатле бежи блажени мир, а шаље се тамо где је бестрашће. Људи обузети страстима никада немају мира, јер се непрестано колебају и бивају узнемиравани буром својих страсти. Једини најбестраснији и Свесвети Бог има свесавршени мир. Он Сам и јесте мир, јер је Он бестрашће. Он је „кнез мира“ (Ис. 9:6), како рече Исаија, то јест узрок, корен и извор мира. А пошто је „мир Његов без краја“ (Ис. 9:7), али и Он је неограничен и бесконачан, онда се Његов мир излива и распростире и на људски род. Његов Јединородни Син, који је дошао у свет, излио је мир, помирио је приношењем Себе на жртву, оне који су близу и оне који су далеко, односно два супротстављена народа, пагански и јеврејски, и помиривши их, здружио је са Богом читав људски род. Ово, то јест, да је Христос мир наш, веома је јасно показао премудри Павле у данас прочитаној посланици, поставивши то као увод своје беседе (Еф. 2:14). Заиста је Христос мир наш, јер је Он дародавац истинског мира, Он је једини и дао и још увек излива у наша срца велики дар истинског мира. И свет обећава мир, али другачији је светски мир, а другачији је мир Божији. Овоме нас је експлицитно поучио Богочовек када је даровао мир Својим ученицима. Јер им је тада рекао: „не дајем вам га као што свет даје“ (Јн. 14:27). Светски мир није мир, већ метеж и смућење; није мир већ штета и погибао. Погледајте са коликом тачношћу је ово показао свепреблаги Бог.
Сиромаштво, говори свет, носи у себи тескобу, носи невоље, носи жалости, а све ово смућује срце и нарушава спокојство. Ако пак будеш богат, тада ћеш чинити све што пожелиш, због чега ће твоје срце бити мирно, и твоја душа спокојна. Ова поука света је слатка, због чега ми, слушајући је, поверујемо да ћемо у богатству наћи исконски мир и спокој. Али свемилостиви Бог, да би показао како је обмањиво овакво учење света, представио нам је у Јеванђељу стање једног богатог човека.
„У једнога богатог човјека“, рече Он, „роди њива“ (Лк. 12:16). Овај човек је био богат, а када му је пристигао род, постао је још богатији. Па шта му је омогућило велико богатство? Да ли му је донело тишину? Не. Произвело је у њему многа размишљања: „И размишљаше“, каже, „у себи“ (Лк. 12:17). Да ли га је успокојило? Не, донело му је велику недоумицу. „Шта да чиним“ говори он, „јер немам у шта сабрати љетину своју?“ Шта да чиним, говори он, као сиромах. Снебивам се и немам, говори, исто као и сиромах. Он је у недоумици од сувишка, као што је сиромашни од недостатка. Збуњен је због умножавања богатства, као сиромах због увећања сиромаштва. Ипак је нашао решење за своју недоумицу: „Ово ћу учинити“, рекао је, „срушићу житнице своје и саградићу веће; и ондје ћу сабрати сва жита моја и добра моја“ (Лк. 12:18). Али рушење и изградња житница, сабирање и стављање у њу жита и других добара, није мир, већ брига, није тишина срца, него смућивање. На крају свега ће тек наћи успокојење и мир. Где заиста? Не у реалним стварима, већ у својој машти. Налази спокојство, не у нашем времену, које је у његовој власти, него у будућем, непознатом и које уопште није у његовој власти. „И казаћу“, говори он, „души својој: Душо; имаш многа добра сабрана за многе године; почивај, једи, пиј, весели се“ (Лк. 12:19). Али када ће бити ово успокојење и весеље? Онда када разори житнице и сагради веће; када тамо сакупи сва жита и добра своја. Да ли је икада дошло време које је очекивао? „Безумниче“, рече му Господ, „ове ноћи тражиће душу твоју од тебе; а оно што си припремио чије ће бити?“ (Лк. 12:20). Онај несрећник се никада није наслађивао спокојством и миром који је очекивао од богатства, већ проводећи сав свој живот у бригама, напорима, у смућењу и метежу скончао изненадном смрћу. Тако бива, говорио је Господ, са ониме који тражи богатство да би себе успокојио, и не богати се у Богу, то јест, у врлини. „Тако бива ономе који себи тече благо, а не богати се Богом“ (Лк. 12:21).
Божански пак, апостол Павле, набрајајући невоље у које падају они који се приклањају савету света и желе да се обогате, да би се наслађивали спокојством и одмором, уверава оне који читају његове списе, да је учење света обмањиво: „А који хоће да се богате, упадају у искушење и замку, и у многе луде и погубне жеље, које гурају људе у пропаст и погибао“ (1Тим. 6:9).
Свакодневно нам је пред очима истина и Христових и Павлових речи: видимо богатствољупце, који се богате и никада не насићују, него дан и ноћ размишљају о томе како би могли да саберу богатство и умноже ризнице; видимо их како разарају и своје житнице и своје домове и граде пространије; слушамо их како говоре, када учиним ово и изградим оно и завршим то, тада ћу се смирити и отпочинути. Слушамо их како говоре о спокојству и одмору, а никада то не задобијају, него га одлажу из дана у дан док их смрт, дошавши, не уграби у самим бригама и смутњама, које настају од богатољупства. Колико само њих видимо који због богаћења упадају у искушење расправа, међусобне свађе, ухваћене у мрежу покварености, лажи, обмане, неправде, кривоклетства и који неразумно желе штетне ствари, које их бацају у душевно растројство и погибао? Овакви су плодови учења света, овакав предах и мир доноси богатство онима који у га у њему ишту.
Међутим, уколико се будеш уздржавао, говори свет, противећи се испуњавању твојих жеља, твоје ће се жеље појачати и успламтети, чиме ће ти помутити тишину и уништити спокојство. Наслађуј се сладостима за којима жудиш, да би имао тишину, спокојство и мир. Ово је учење веома примамљиво за тело, зато га многи са радошћу слушају. Ово је најслађи и најпримамљивији мамац, и зато он многе привуче и улови. Али, многомилостиви Бог нам је предочио авантуре у које упада такав човек, који је раскинуо узе уздржања, и збацио узду са својих жеља. То је блудни син. Позната нам је његова прича. Добивши део очевог имања отишао је „у далеку земљу“ (Лк. 15:12-13), да би, као незнанац, слободно могао да испуњава све жеље свога тела. Преједање, опијање, лумповање, певачи, музиканти, блуднице и остало, шта год је зажелела његова телесна жеља, све је то он упражњавао свакодневно, што је потврђено речима: „просу имање своје живећи развратно“ (Лк. 15:13). И какав је спокој у томе нашао? Какву тишину или какав мир? Док је у дому оца свога живео уздржано и целомудрено, био је господар, а када је постао неуздржљив и распустан, тада је постао роб и хранитељ свиња, пошто га је његов господар „послао у поље своје да чува свиње“ (Лк. 15:15). Док је побеђивао своју похоту, имао је довољно свега, што му је било потребно, а када је чинио распусна дела, „жељаше напунити трбух свој рошчићима које свиње јеђаху, и нико му не даваше“ (Лк. 15:16). Зато је стењући говорио: „Колико најамника у оца мога имају хљеба исувише, а ја умирем од глади“ (Лк. 15:17)? Чујте поредак, чујте тишину, чујте мир. Много таквих примера свакодневно видимо. Такав је покој и мир, који даје свет.
Браћо, онај ко иште мира од света, сличан је човеку који жели „брати смокве са трња и грожђе са купине“ (уп. Лк. 6:44). „Свијет сав у злу лежи“ (1Јн. 5:19). Зло је узнемиреност, преплављивање мисли и осећања, метеж, и зато светске ствари не доносе ни мира ни покоја. Једини Бог, господар мира, шаље га по Своме човекољубљу у срца људи. Али на који начин бива ово ниспослање? Да ли преко Анђела, како је објавио мир свој земљи онда када се Његов Јединородни Син родио (Лк. 2:17). Или речју, како га је Христос дао жени грешници, а такође и крвоточивој, рекавши: „иди с миром“ (Лк. 7:50; 8:48)? И Својим светим ученицима, када им је пред страдање рекао „мир вам остављам, мир свој дајем вам“ (Јн. 14:27), а и након васкрсења такође рекавши „мир вам“ (Јн. 20:19)? Или кроз Своје ученике, по обећању, које им је дао, када је рекао: „У коју год кућу уђете најприје кажите: Мир дому овоме!“ (Лк. 10:5)? Или кроз уста њихових наследника, када они говоре: мир свима? Заиста и кроз све њих Бог дарује људима велики дар мира, међутим, открио је и други начин, на који ми примамо мир, начин општији и делотворнији, који је објавио устима светог цара-пророка Давида. „Велик мир“, рекао је, „имају они који љубе закон Твој, и у њих нема спотицања“ (Пс. 118:165). Познато је да ко љуби закон Божији, тај љуби Бога, а Бога љуби онај ко држи Његове заповести. „Ко има заповијести моје и држи их, то је онај који ме љуби“ (Јн. 14:21). Управо ово значе речи светог пророка: велики мир је онима који не греше, него држе закон Божији. У њима нема спотицања, односно, ништа у свету не може смутити или поколебати мирно стање њихове душе. Заиста, док се удаљујемо од нечистоте грехова и чврсто стојимо у чистоти врлина, дотле Божији мир обитава у нашим душама. Када грех оскврни душу, истог тренутка мир нас напушта, и наступа смућење: нестаје спокојство савести и у наше срце улази греховни метеж.
А да би се уверили у ово, узиђите мислено на небо и погледајте на оне свете светлости, друге након исконске светлости Божанства, мислим на Анђеоске чинове: тамо ћете угледати царство мира. Сви они невештаствени духови су спокојни, мирни и посвећени будућем служењу пресуштаственог, јединичног и Триипостасног Божанства, једнодушно, једном мишљу, једним хтењем и гласом поју, узвикују и говоре: „свет, свет, свет Господ Саваот, пуно је небо и земља, славе Његове“ (Ис. 6:3). Тамо заиста царује мир Божији. Али докле? Докле царује безгрешност. Али, о јада: и ту улази, а нико не зна како, грех гордости. Деница се погорђује и говори у уму своме: „Изаћи ћу у висине над облаке, изједначићу се с Вишњим“ (Ис. 14:14). Овај грех је протерао мир и донео смућење и метеж, због чега се од тог тренутка Анђеоске силе деле на два дела: један од њих остаје непоколебив у врлини, а други се поколебао и следи за гордим помислима Денице, због чега се смућује и пада са неба на земљу. „Како паде с неба, звездо данице, кћери зорина? Како се обори на земљу који си газио народе?“ (Ис. 14:12). Паде моментално, као муња: „Видех сатану, како паде са неба као муња“ (Лк. 10:18).
Сада спустите вашу мисао до раја и погледајте на нашег праоца (Адама): он тамо има мир, мир који је далек смућивању страсти, савршени мир са сопственом савешћу, са Богом. Али бива наклоњењ савету прамајке (Еве), која је прелешћена змијом, окуша од забрањеног плода, и преступивши Божију заповест, пада у грех непослушања. Само што су Адам и Ева учинили грех, одмах на њих устаје рат страсти, обузима их стид. „Тада им се отворише очи, и видјеше да су наги; па сплетоше лишћа смокова и начинише себи прегаче“ (Пост. 3:7). Њима овладава страх и најтеже обличење савести. „И зачуше глас Господа Бога, који иђаше по врту кад захлади; и *сакри се Адам и жена му испред Господа Бога међу дрвета у врту“ (Пост. 3:8). Моментално се мир са Богом преобратио у непријатељство, а даље су од овога уследили изагнање из раја, нарастање трња и корова, страх звери, зној лица, све жалости, живот у болестима, смрт и трулеж.
Страдања првостворених, која су била последица преступања заповести, трпимо и ми, када упаднемо у бездан греховни. Када сагрешим, стид прекрива моје лице, у моје срце улази страх, изобличење савести ми растрже душу, мрачна и мучна туга ме обузима. Одмах осећам да сам разљутио Бога и да је благодат Божија одступила од мене. Пошто ме тада напушта мир Божији, онда, иако имам безбројне пријатности и задовољства, нити тишину имам, нити спокој проналазим. Ово о чему говорим потврђују речи Давидове, које је изговорио након што је сагрешио. Он се након сагрешења налазио у царској слави и свим почастима и задовољствима која из ње произилазе, али се међутим није либио да говори: „Јер безакоња моја изађоше врх главе моје, као тешко бреме отежаше ми. Пострадах и скруших се до краја, сав дан постиђен ходих“ (Пс. 37:4-5,7).
Пошто ја, будући непричастан Божанских врлина, не могу да замислим мирног стања врлинских људи, зато призивам праведне да опишу сами себе. Свети људи и Божији пријатељи, хтели би смо да се уверимо да ви поседујете мир првостворених људи, који је био у њима пре преступа. Приповедајте нам, како је смело ваше лице, колико бестрашће обитава у вашем срцу, како су мртве и неделатне страсти у вама, колику тишину има ваша будна савест и колику духовну радост осећа ваша богољубива душа. Јавите нам, о људи свепоштовани, колику сладост и Божанско весеље окушате, када творите дела врлине. Павле апостоле, човече небески, реци и не стидећи се засведочи, да си и у гоњењима за Христа и у највећим опасностима и при најсуровијим мучењима окушао блажени мир Божији, и радујући се срцем, велегласно си ускликивао: „радујем се у страдањима својим“ (Кол. 1:24).
Узалуд, браћо и сестре, лутамо, тражећи мир и спокој који од њега долази у богатству, у задовољствима и почастима и добрима овога света. Исус Христос је миротворац и господар мира. Он мир даје свима, али мир борави само у онима који су њега достојни. Овоме је Сами Господ научио своје ученике, када их је послао на проповед. У који год дом уђете, говорио им је, најпре дајте Мој мир, говорећи: „Мир дому овоме! И ако буде ондје син мира, остаће на њему мир ваш; ако ли не буде, вратиће се вама“ (Лк. 10:5-6). Чујете ли учење и ужасавате ли се? Исус Христос је дароватељ мира, Он Вам устима Својих јереја даје Свој Божански мир, онако како и „Својим сунцем обасјава и зле и добре“ (Мт. 5:45). Међутим, као што сунчева светлост не делује на очи слепих, тако ни мир Божији не борави у срцима злих људи. Дакле, уколико желиш мир, буди син мира, односно, буди богољубив, врлински и достојан таквог небеског мира. Уколико постанеш такав, остаће на теби мир. „И ако буде ондје син мира, остаће на њему мир ваш“. Уколико пак, лежиш у нечистоти греха свога и биваш недостојан примања ове свете благодати, онда не очекуј мир, јер ће он бежати од тебе и остаћеш у смућењу, метежу и колебању страсти својих. Нека тога не би било са вама. „А сам Господ мира нека вам да мир свагда и у свакој прилици. Господ са свима вама!“ (2Сол. 3:16). Амин.
manastirpodmaine.org
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!
Уколико желите да подржите мисионарски рад Живих Речи, то можете учинити на линку ОВДЕ
Хвала Вам!